luni, 12 septembrie 2016

Prima săptămână de școală


Prima săptămână de școală este o săptămână de acomodare. Din fericire, anul acesta, primele zile sunt mai relaxate deoarece sunt primele zile din programul „Școala Altfel”. Cu un răgaz de aproape o săptămână, aveți timp să vă organizați mai bine și să vă adaptați treptat la noua etapă din viața copilului și a dumneavoastră.






Nu aveți nevoie de TV dimineața. Încurajați-vă copilul să se joace în liniște, să facă puzzle, să coloreze, să se uite peste un atlas dacă a terminat de mâncat mai repede sau dacă așteaptă să îi pregătiți sendvișul. Acest proces îl va ajuta să își construiască dispoziția potrivită pentru a învăța, pentru mediul pe care urmează să îl întâlnească la școală.

Stabiliți care este biroul copilului. Toți elevii au nevoie de o masă de lucru pentru a-și face temele și proiectele personale, într-o zonă liniștită și luminoasă a casei. Copiii mai mici au nevoie de o zonă în care adulții sunt în apropiere pentru monitorizare și mai ales pentru încurajare. Pentru elevii mai mari ar fi de preferat ca biroul să se afle în camera lor.

Stabiliți care este zona unde își poate ține rucsacul și rechizitele. Pentru a preveni discuții neplăcute, stabiliți care este zona unde își poate lăsa rucsacul, caietele, creioanele și eventual, stabiliți și unde este bine să pună cutia unde a fost pus sendvișul.

Cumpărați împreună rechizitele. Uneori, ca părinți, ne gândim că un caiet este un caiet care va fi aruncat, însă un caiet pe care îl alege copilul înseamnă foarte-foarte mult. Dacă l-a ales, îl va îngriji cu drag, va avea grijă ce scrie pe el, va fi alegerea lui dacă îi va strica paginile. Desigur, îi puteți influența alegerea, însă așa veți mai avea ocazia să vă cunoașteți copilul? Dacă un copil simte că scrie pe un caiet care nu îi place, pe care nu l-a vrut, poate își va aminti la început că și-a dorit un alt caiet. Ce doresc să evidențiez este că este important să îl lăsați pe copil să aleagă, să se implice activ în acest proces, să își asume că alege să fie atent la lucrurile ei/lui.

Creați rutine seara. Probabil veți fi obosiți seara și nu veți dori în fiecare seară să pregătiți cina. Fie că cereți ajutorul cuiva, fie că decideți să puneți în practică niște rețete rapide pe care le îndrăgiți, este nevoie să luați în calcul aceste detalii. Primele zile de școală, poate chiar primele două săptămâni de școală reprezintă o perioadă de acomodare. Încercați să vă organizați astfel încât serile să fie mai liniștite decât ar fi de obicei. Aveți nevoie și dumneavoastră și copilul sau copiii de seri liniștite.

Aveți răbdare. Dacă oferiți primii, vi se va oferi și înapoi. Dacă vă doriți să știți cum a fost ziua copilului dumneavoastră la școală este nevoie să aveți răbdare. Este posibil ca atunci când vă întâlniți să nu își dorească să își amintească ce s-a întâmplat la școală. Desigur, îl puteți întreba cum a fost la școală și poate vă va spune o parte. Poate unii copii de-abia așteaptă să povestească toată ziua – aveți grijă ce le cereți! Dacă vă spun totul să aveți grijă să nu îi întrerupeți. Aveți răbdare – vor învăța să selecteze și veți întreba altfel și dumneavoastră data viitoare. Dacă îl întrerupeți pe copil când povestește poate simți că nu este de fapt ascultat!

Înainte să-i întrebați pe copiii cum a fost la școală, încercați să vă adresați următoarele întrebări:
-          Dacă aș avea o zi dificilă la lucru aș povesti imediat ce ajung acasă despre ea?
-          Dacă eu aș povesti, trebuie cu necesitate să spună și copilul meu ce s-a întâmplat?
-          Îmi este teamă să se fi întâmplat ceva de care să nu aflu? Îmi este teamă să  nu se fi întâmplat ceva rău și de aceea îl agasez cu întrebări?
-          Mi-ar plăcea să stau liniștit/ă cu copilul meu sau să aflu despre școală?
-          Este important ce a făcut la școală, ce au făcut ceilalți sau ce a învățat nou astăzi la școală?

Succes!     


Sursa imagine: unsplash.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu